Skip to main content

"I was born smart, but education ruined me"


We want to study in good schools, get education, earn our diploma and become "smarter". But only a few people really think about education system, specifically higher education systems, their national and international standards.  Once accepted to college, a student has an important decision to make, that is, in what direction she/he should specialize on and what classes to take (unless she/he exactly knows what she/he wants to study). A certain list of required courses is provided and a student starts to studying that, often without thinking if it worth it. We obey the rules, most of us do not question already created standards. But who sets those standards? Is it a Ministry of education or a donor who makes big donations? And are the standards set in the past still relevant today?

I haven't been thinking much about this issue, but got really inspired to think on this when attended the public lecture called How 'Global' is the Global Transformation of the University? The Importance of Transnational Knowledge Production and Critique by Sarah Amsler - PhD, Reader in Education, University of Lincoln, UK. She raised questions on cross-national crisis experiences, forms of neoliberal restructuring in Central Asia, dominated by international financial institutions, non-governmental organization and local power elites who, she thinks may be shaping higher education.

University education really is becoming global as we have more opportunities to study abroad or attend online classes from prominent universities. Many universities look for greater diversity and thus attract foreign students. "Why do countries strive to attract foreign students? The export of education services in developed countries generates billions of dollars through tuition fees, accommodation and discretionary spending, creates new jobs and generates additional government revenue" (Nubek Jenish, Export of Higher Education Services in Kyrgyzstan, 2012). Despite the fact that educating foreigners brings positive externalities in terms of extra money for the economy, it may also mislead students. That is a student should clearly understand the historical, economical, political, etc. differences between his home country and the country he is getting education from.
While still paying that huge tuition for the university, we still can allow ourselves to question the rightness of the educational system.

Comments

Popular posts from this blog

История о том как открыть бизнес в отдаленном регионе Кыргызстана

Недавно я побывала в Баткене и вдохновилась тем, как некоторые люди, стремясь к лучшей жизни и имея предпринимательский дух начинают создавать свой бизнес и, тем самым способствуют развитию своей местности. 47-летняя Жолболдуева Гульнара Токтобаевна известная в городе Баткен женщина-бизнесмен. Гульнару эже знают практически все в Баткене и за его пределами. Иностранные туристы и сотрудники международных, государственных организаций останавливаются у нее в гостинице «Алтын-Бешик » . Гостиница открылась 10 лет назад, в октябре 2006 года. Из-за большого количества гостей в доме Гульнары эже ее дети предложили написать снаружи дома «гостиница». Толчком послужил еще и тот факт, что приехали гости из Бишкека и остановились у нее, у которой на тот момент еще не была сформирована гостиница. Они предложили улучшить условия проживания, поставить кровати и протянуть в дом канализацию. Она последовала их советам. Открылась гостиница с одним санузлом на 5 коек. Далее люди начали с...

Mapping data - Kyrgyzstan Spatial

Recently Institute of Public Policy and Administration of University of Central Asia (IPPA-UCA) and International Food Policy Research Institute (IFPRI) launched the online mapping tool named Kyrgyzstan Spatial (www.kyrgyzstanspatial.org). This application tool is a good way to see the socio-economic and food security situation in Kyrgyzstan. One may view the data on the map and see the regional differences in different sectors on national and sub-national level across time. 

"Сейчас наше время"

Эта статья написана как вдохновление биографией одной из влиятельных женщин нашего времени. Эта женщина в 2011 году заняла 5 место в списке «100 самых влиятельных женщин в мире» от Forbes, в 2012 году попала в ежегодный список Тайм (Time) 100, список наиболее влиятельных людей мира по версии журнала Тайм (Time).  Ее доход за прошлый год составил $845 млн и при этом она замужем и у нее двое детей. Кто говорит, что семья и карьера несовместимы? Шерил Сэндберг - главный операционный директор Фейсбук. Шерил Кара Сэндберг родилась 28 августа 1969 года. В 1991 году Шерил окончила с отличием Гарвард (бакалавр в экономике) и поступила на службу к Ларри Саммерсу во Всемирном банке в качестве ассистента по исследованиям. В 1995 году Шерил окончила с отличием МВА в Гарварде. C 1997 по 2001 она проработала в Министерстве финансов США, далее 8 лет работала в Гугле вице президентом по глобальным онлайн продажам и операциям. С 2009 года Шерил Сэндберг работает в Фейсбуке и в этом году она изд...